راحت تر مطالعه کنید اطلاعات محتوا
اطلاعات محتوا
تنظیمات صفحه
برند ها
واحد مراقبت پنوماتیک 5

واحد مراقبت پنوماتیک

واحد مراقبت پنوماتیک PNEUMATIC FILTER REGULATOR یکی از مهمترین تجهیزات در صنعت پنوماتیک است که هدف آن ایجاد هوای خالص و فشرده برای سیستم پنوماتیک می باشد محل قرارگیری آن در میانه خط تغذیه هوای فشرده می باشد. واحد مراقبت پنوماتیک عمر زیادی دارند و کمتر دچار اشکال می شوند.

واحد مراقبت پنوماتیک 1

برای آماده کردن هوای فشرده در یک واحد عملیاتی که شامل فیلتر کردن، تنظیم فشار هوا و روغن زدن است این عملیات به طور معمول به صورت یک واحد بهم پیوسته، انجام می‌شود، که  به آن واحد مراقبت پنوماتیک گفته می‌شود.

به دلیل ناخالصی که در هوا وجود دارد هوای فشرده شده قبل از استفاده باید تصفیه شود که این عملیات به عهده واحد مراقبت میباشد که این واحد از فیلتر رگلاتور و روغن زن تشکیل شده است.

فیلتر

واحد مراقبت پنوماتیک 2

برای پاک سازی  ذرات خارجی از هوای فشرده، از فیلتر استفاده می‌شود.فیلتر الودگی ها و روغن های موجود در سیستم که باعث از بین رفتن قطعات متحرک و درزگیرهای پنوماتیک میشود به دلیل نشتی مواد میتواند باعث آلودگی محصولات در صنایع غذایی و شیمیایی و دارویی شود و انها را غیر قابل استفاده کنند.

انتخاب فیلتر مناسب و صحیح نقش مهمی در تعیین کیفیت و عملکرد کاری سیستمی که با هوای فشرده تغذیه می‌شود، دارد. اندازه منافذ فیلترهای پنوماتیک، یکی از خصوصیات مهم در انتخاب فیلتر است.

اندازه این منافذ نشان‌دهنده اندازه ذراتی است، که می‌توانند فیلتر شوند. به طور مثال، اگر اندازه منفذ‌های فیلتر ۲۰ میکرون باشد، آلودگی‌های کوچک‌تر از این اندازه، از فیلتر هوا رد می‌شوند. نکته مهم در  استفاده از فیلتر که باید به خاطر داشته باشید، سطح آب تقطیر شده‌ جمع‌آوری شده است. قبل از  اینکه سطح آب به علامت ماکزیمم برسد، باید آن را تخلیه کنید، در غیر این صورت آب تقطیر شده دوباره وارد مسیر هوا خواهد شد.

بخش رگولاتور

واحد مراقبت پنوماتیک 3

 کمپرسورهای که هوای فشرده تولید می کنند، بر اساس حداکثر میزان فشار مورد نیاز دستگاه ها، هوا را به اندازه معینی فشرده می نمایند.جهت تنظیم فشار هوای فشرده تولید شده در کمپرسورها، از رگلاتور استفاده می کنند. در واقع هوای فشرده خروجی از کمپرسورها در رگلاتورها به میزان مورد نظر تنظیم می شوند.

عملکرد رگلاتور به این صورت تعریف شده، که فشار هوای ورودی (فشار اولیه) بالاتر از فشار هوای خروجی (فشار ثانویه) است. در سطح دیافراگم دو فشار از دو سوی اعمال می‌شود. از یک سو، فشار خروجی و از سوی دیگر نیروی فنر به سطح دیافراگم فشار وارد می‌کنند. نیروی فنر از طریق یک پیچ قابل تنظیم است. زمانی که فشار خروجی بالا رود، دیافراگم در جهت مخالف نیروی فنر حرکت می‌کند و سطح مقطع خروجی در نشیمنگاه شیر کاهش می‌یابد. این کار باعث بسته شدن کامل آن می‌شود. در نتیجه، قطعه مرکزی دیافراگم باز شده و هوای فشرده شده از طریق روزنه‌های تخلیه به اتمسفر، تخلیه می‌شوند .در حالت دوم زمانی که فشار خروجی کم و کاهش پیدا کرده، نیروی فنر باعث باز شدن شیر می‌شود.

در حالت سوم، اگر هیچ هوایی در قسمت ثانویه تخلیه نشود، فشار افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه دیافراگم روی فنر، فشرده می‌شود. در این صورت سطح مقطع خروجی در نشیمنگاه شیر کم شده یا بسته خواهد شد و جریان هوا کاهش پیدا می‌کند یا به صورت کامل مسدود می‌شود. هوای فشرده شده زمانی از شیر جریان پیدا می‌کند که هوا در قسمت ثانویه تخلیه شود.

روغن زن

واحد مراقبت پنوماتیک 4

در سیستم های پنوماتیکی امکان آسیب رسیدن به دلیل اصطکاک در سیستم زیاد است و روغن زن با برطرف کردن عامل اصطکاک از آسیب رسیدن به سیستم جلوگیری می کند.هوای فشرده شده قبل از ورود به شیرها و عملگرها حاوی مقداری روغن می شود.روغن زنی هوای فشرده باید فقط به قطعات و اجزایی محدود شود که نیاز به روغن زنی دارند. بهترین نحوۀ روغن زنی این است که روغن زن ها مستقیما در ورودی هر وسیله مصرف کننده نصب شوند. قطعات و اجزایی که بصورت اتوماتیک روغن زنی میشوند باید برای قسمت کنترل سیستم پنیوماتیکی انتخاب گردند.

معمولا استفاده از دستگاه روغن زن در سیستم های پیشرفته ضروری نمی باشد

با روغنکاری باعث عملکرد مناسب و افزایش طول عمر قطعه شود. تعیین محل نصب مناسب روغن زن پنوماتیک در سیستم ضروری است تا بتوان اطمینان حاصل کرد که به هر قطعه مقدار مناسبی روغن می رسد. کمبود روغن می تواند باعث سایش بیش از حد قطعات و خرابی و شکستگی زودهنگام قطعات شود. در مقابل هم افراط در روغنکاری هیچ سود و فایده ای ندارد و می تواند باعث آلودگی محیط و خروج روغن از از اگزوزهای شیر شود.

توصیه هایی در ارتباط با نگهداری و مراقبت از روغن زن

  • لوله روغن پاش پس از مدتی حالت اولیه خود را از دست داده و باید تعویض شود.
  • جهت شست و شو روغن زن از الکل و تینر استفاده نشود.
  • نباید بیش از حد مجاز روغن در روغن پاش ریخته شود.
  • تنظیم پیچ روغن پاش را با توجه به مصرف باید باز نمود.
  • ویسکوزیته بالای روغن باعث می شود مکش با مشکل مواجه شود و هوای فشرده شده مقدار چربی مناسب را نداشته باشد در نتیجه خرابی دستگاه را به دنبال خواهیم داشت.
  • سعی شود روغن انتخابی تمیز و عاری از هر گونه الودگی باشد زیرا تجربه نشان داده به علت وجود الودگی در روغن و وارد شدن به سیستم هوای فشرده ، نقاط حساس در شیر الات بعد از زمان کوتاه خراب می شوند.

برندهای قابل تامین فولاد ماهان :