راحت تر مطالعه کنید اطلاعات محتوا
تنظیمات صفحه
برند ها
ASME B16.11استاندارد

دانلود استاندارد ASME B16.5 فلنج

ASME B16.5:

فولاد آنلاین اولین فروشگاه اینترنتی اقلام پایپینگ جهت سهولت دست اندر کاران صنعت اقدام به جمع آوری استاندارد های بروز پایپینگ اقدام نموده است. در این قسمت شما میتوانید استاندارد مربوط به ابعاد اتصالات فشارقوی ASME B16.5  و جدول استاندارد فلنج ها pdf را مشاهده و دریافت نمایید.

فلنج ها از قطعات پر کاربرد برای برقراری اتصالات قسمت های مختلف مورد استفاده در لوله کشی هستند. آشنایی با جدول استاندارد فلنج ها برای درک اندازه های قسمت های مختلف یک فلنج و آگاهی به مورد کاربرد و استفاده در صنعت، دارای اهمیت زیادی است.

استانداردهای زیادی در سطح بین المللی برای فلنج ها وجود دارد. برای سهولت عملکرد و تعویض، فلنج ها در ابعاد استاندارد طراحی می شوند. استانداردهای متداول بین المللی شامل استاندارد ASME/ASA، PN/DIN، BS 10، GIS/KS هستند. از سال ۱۹۹۶ ، ANSI انتشار استاندارد B 16.5 متوقف و از آن به بعد استاندارد ASME B16.5 منتشر شد.

نگاهی کلی به استاندارد ASME B16.5 :

استاندارد ASME B16.5 پوشش دهنده فشار کاری، ابعاد، تلورانس های مجاز سازندگان و شرح متریال مجاز در انواع فلنج فورج (چکش کاری شده) می باشد .
این استاندارد ویرایش سال ۲۰۱۱ می باشد.

جهت دانلود استاندارد ASME B16.5 PDF 2013 کلیک کنید.

ASME B16.5

یکی از تجهیزاتی که برای اتصالات لوله و شیرآلات استفاده می شود و در صنعت کاربرد فراوان دارد فلنج ها هستند.فلنج ها تنوع بسیاری دارند که برحسب شرایط محیط ، نوع سیال و … برای سیستم های لوله کشی انتخاب می شوند. این فلنج ها مانند سایر تجهیزات دارای استانداردهای بین المللی مخصوص به خود می باشد. این فلنج ها دارای استانداردهای متعددی می باشند که مهم ترین آنها ASME است.  ASTM A105 استانداردی برای فلنج های فورج شده از جنس کربن استیل، ASTM A266 استانداردی برای فلنج کربن استیل و مورد استفاده در مخازن تحت فشار و استاندارد ASTM A182 برای فلنج های استنلس استیل، از مهمترین استانداردهای متریال فلنج هستند.

استاندارد ASME در آمریکا :

فلنج های لوله ای که به استانداردهای ASME B16.5 یا ASME B16.47 و MSS SP-44 شناخته شده اند.آنها معمولا از مواد مصنوعی ساخته شده و دارای سطوح ماشینکاری هستند. ASME B16.5 به اندازه لوله های اسمی (NPS) از ½ “تا ۲۴” اشاره می کند.

B16.47 NPS ها را از ۲۶ به ۶۰ پوشش می دهد.  مشخصات فلنج ها را به کلاس های: ۱۵۰، ۳۰۰، ۴۰۰، ۶۰۰، ۹۰۰، ۱۵۰۰ و ۲۵۰۰ برای B16.5 تعریف می کند و B16.47 فلنج های

آن را به دسته های فشار ۷۵، ۱۵۰، ۳۰۰، ۴۰۰، ۶۰۰، ۹۰۰ تعریف می کند. با این حال این کلاس ها با حداکثر فشار در Psi مطابقت ندارد. در عوض فشار حداکثر به ماده فلنج و درجه حرارت بستگی دارد.به عنوان مثال، حداکثر فشار برای یک فلنج Class 150 285 پیکسل است و برای یک Class 300 Flange 740 ps هر دو برای فولاد کربن ASTM A105 و دمای کمتر از ۱۰۰F  است.

نگاهی به استاندارد ASME B16.5 :

  1. تولید انواع  فلنج فورج با استانداردASME B16.5  شامل:
  • فلنج گلودار WENDING NECK FLANGES
  • فلنج اسلیپ آن SLIP ON FLANGES
  • فلنج کور BLIND FLANGE
  • فلنج دنده THREADED FLANGE
  • فلنج ساکت  SOCKET WELD FLANGE

استاندارد ASME:

همانطور که می دانیم، استاندارد ASME ابعاد فلنج ها را شامل می شود و مبحث متریال سازنده را  شامل نمی شود. استاندارد ASME دارای کلاس های فشاری گوناگونی همانند ۱۵۰، ۳۰۰، ۶۰۰ و… است و بر اساس ابعاد و تحت استاندارد ASME  به دو دسته زیر تقسیم می شوند:

  • فلنج های از سایز NPS 2 اینچ تا NPS 24 اینچ طبق استاندارد ANSI B16.5 تعریف می شوند. طبق این استاندارد ها فلنج ها دارای کلاس های ۱۵۰، ۳۰۰، ۶۰۰، ۹۰۰ و۱۵۰۰ هستند.
  • فلنج های از سایز NPS 26 اینچ تا NPS 60 اینچ طبق استاندارد ANSI B16.47 تعریف می شوند. طبق این استاندارد فلنج ها دارای کلاس های ۱۵۰ ، ۳۰۰، ۶۰۰ و ۹۰۰ هستند.

استاندارد B 16.5 فلنج ها را به کلاس های ۱۵۰-۳۰۰-۶۰۰-۹۰۰-۱۵۰۰ و استاندارد B 16.47 فلنج ها را به کلاس های ۷۵-۱۵۰-۳۰۰-۶۰۰-۹۰۰ دسته بندی می کند. اگرچه این کلاس ها به معنای حداکثر فشار قابل تحمل بر حسب Psi نیست و حداکثر فشار به متریال فلنج و دمای آن بستگی دارد.

متریال مجاز در این استاندارد به شرح ذیل می باشد:

  1. ASTM A105
  2. ASTM A182 F11
  3. ASTM A182 F22
  4. ASTM A182 F304/304L
  5. ASTM A182 F316/3016L
  6. ASTM A182 F321
  7. ASTM A350 LF2

استاندارد ASTM A105 برای فلنج :

استاندارد ASTM A105 مشخصات آلیاژی اجزا سیستم لوله کشی که با روش فورج تولید می شوند را پوشش می دهد. این استاندارد برای دماهای پایین و بالا قابل اعمال است و می تواند برای فلنج ها، شیرها و سایر اجزای مشابه استفاده شود. اجزای با درجه فورجینگ بالاتر مطابق با استاندارد ASTM A266 طراحی و مشخص می شوند. البته این استاندارد شامل لوله ها و مخازن تحت فشار نمی شود.

فولاد آنلاین این افتخار را دارد که با دارا بودن انبار استوک انواع فلنج در ایران پشتیبان نیاز صنعت در تامین این کالا باشد. همچنین نمایندگی veelok نیز می باشد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های ۸-۸۸۷۰۸۵۲۶ و یا پست الکترونیک : INFO@PFMAHAN.COM تماس حاصل فرمایید.

پخش فولاد ماهان تهران (سهامی خاص)

تلفن: ۸-۸۸۷۰۸۵۲۶

جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره های ۸۸۷۲۷۵۶۹ و یا پست الکترونیک : INFO@FOULADONLINE.IR تماس حاصل فرمایید.

پخش فولاد ماهان تهران (سهامی خاص)

تلفن: ۸۸۷۲۷۵۶۹

وبسایت: ;WWW.FOULADONLINE.IR ;WWW.PFMAHAN.COM ; WWW.PFMAHAN.IR